MODERN MANAGEMENT
مطالب علمی مدیریتی 
قالب وبلاگ

 

ž            الگوهای چاقی

الگوی سیب :

در مردان شایع تر بوده و با                                                                                            

 تمرکز چربی در ناحیه شکم

 همراه است و منجر به افزایش

 خطر ابتلا به بیماری های

قلبی و عروقی می شود .

 

الگوی گلابی :

در زنان شایع تر بوده و با تمرکز

 چربی در ناحیه ران ها و باسن

 همراه می باشد.

 

روش های اندازه گیری اضافه وزن و چاقی

اندازه گیری BMI ( اندازه گیری قد و وزن ) ، اندازه گیری دور شکم ، نسبت دور کمر به دور باسن WHR و سایر شاخص های تن سنجی

نمایه توده بدن : بیانگر نسبت وزن به قد (تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم به مجذور قد بر حسب متر ) به عنوان ساده ترین و رایج ترین شاخص ،  برای شیوع اضافه وزن و چاقی می باشد . و ارتباط قوی با میزان چربی بدن دارد اما نحوه توزیع را نشان نمیدهد. و مستقل از  جنس و سن و جثه  است .

ž            شاخص توده بدنی یا BMI

ž                        BMI

طبقه بندی

<18.5

ž                        لاغر

ž                        24.9-18.5

ž                        طبیعی

ž                        29.9- 25

ž                        اضافه وزن

ž                        34.5-30

ž                        چاق درجه 1

ž                        39.9-35

ž                        چاق درجه 2

ž                        40

ž                        چاق درجه 3

ž             

ž            اندازه دور کمر

ž        یکی از راههای ارزیابی خطر بیماریهای قلبی عروقی است. دور کمر بیش از 88 سانتیمتر در خانمها و بیش از 102سانتیمتر در آقایان شاخص خطر است. و برای BMI بالاتر از 35 نیازبه اندازه گیری نمی باشد .

 

ž            نسبت دور کمر به دور باسن

ž            برای تعیین تجمع چربی شکمی بوده و  بیش از یک در مردان و بیش از 8/0 در زنان نشانه تجمع چربی می باشد .

ž             

ž            روش های درمان بیماران دارای  اضافه وزن و چاقی:

·      رژیم درمانی ( هدف از رژیم درمانی فقط کاهش وزن نیست بلکه یکی از اهداف مهم کنترل سایر عوامل خطرزای بیماری های مزمن همراه با چاقی است )

·         افزایش فعالیت بدنی

·          رفتار درمانی ( اصلاح شیوه زندگی )

·         دارو درمانی

·          جراحی ( در موارد بسیار ضروری و نادر)

ž            توصیه های غذایی:

·         کاهش وزن باید تدریجی و حدود نیم کیلو در هفته باشد

·         از رژیمهای خیلی سخت،کم کالری و خودسرانه پرهیز کنید .

  •   همواره از یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با شرایط جسمی خود ( سن ، جنس، فعالیت بدنی ) پیروی کنید .
  •   وعده های غذایی خود را به 5 تا 6 وعده کوچک و منظم تقسیم کنید. ( به صبحانه به عنوان یک وعده غذایی مهم توجه کنید .) 
  • در هنگام خرید مواد غذایی مانند : لبنیات انواع کم چرب آن را انتخاب کنید.
  • از مصرف نوشابه های گاز دار و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید .
  • برای کاهش اشتها قبل از غذا از سالاد ، انواع سبزی خام یا بخار پز یا سوپ رقیق استفاده کنید .
  • مصرف شیرینی و شکلات  قند و شکر  غذاهای چرب و سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ شده و انواع کوکو را محدود کنید .
  • مواد غذایی را تا حد امکان به صورت آب پز،  بخار پز یا کبابی طبخ نمایید و مصرف غذاهای چرب و سرخ شده رامحدود کنید .
  • گوشتها را تا حد امکان بصورت کم چرب مصرف کنید .
  • بجای سس سالاد از چاشنی هایی مانند سرکه ،آب لیمو یا آبغوره و ماست استفاده نمایید.
  • مواد غذایی پر فیبر مانند میوه، سبزیجات و حبوبات بیشتر مصرف کنید .سعی کنید در میان وعده ها بیشتر از سبزیها و میوه ها استفاده نمایید.
  • نانهای سبوس دار را جایگزین نانهای سفید کنیدو- مصرف نان و برنج سفید را محدود کنید .
  • مصرف فست فود ها سوسیس و کالباس و پیتزا سیب زمینی سرخ شده و....را محدود کنید .

 

ž            افزایش فعالیت بدنی:

  • رژیم همرا با فعالیت بدنی برای کاهش وزن مناسب تر است . چون از کاهش توده عضلانی پیشگیری کرده و کمک به کنترل وزن می کند .
  •   30-45 دقیقه در روز(براساس وضعیت بیماری قلبی ریوی ، سن و سایر عوامل خطربرای هر فرد در نظر گرفته می شود . )

 

ž            دارو درمانی:

  • داروهای بسیار کم مجاز وجود دارند که در کاهش وزن موثرند که آنها هم در شرایط خاص و تحت نظر پزشک باید مصرف شوند .

 

ž            رفتار درمانی (  تغییر عادات ورفتار های غذا خوردن) :

  • کاهش سرعت غذا خوردن
  •  گذاشتن قاشق و چنگال بر بشقاب پس از هر لقمه 
  •  ظرف کوچکتر برای غذا
  •  عدم تماشای تلویزیون ویاسایر فعالیتها با غذا خوردن 
  • صرف وعده های غذایی در ساعات معینی از روز
  • عدم استفاده از غذاهایی مثل نوشابه و چیپس وشیرینی
  •   استفاده از میوه و سبزی تازه در میان وعده
  • عدم مصرف باقیمانده غذا مثلا غذای بچه

بهترين روش براي پيشگيري از چاقي و اضافه وزن داشتن برنامه غذايي مناسب و ورزش است. رژيم غذايي كه كم كالري اما سالم طوري كه شامل همه گروههاي غذايي باشد منجر به كاهش وزن شده و ورزش به حفظ وتثبيت وزن كم شده كمك ميكند.

 


v      هیچ راه میانبری برای کاهش وزن جز رژیم غذایی و فعالیت بدنی نیست

v      گول تبلیغات ( خصوصا ماهواره ایی ) را نخورید چون هیچکدام از روش های دیگر دایمی و بی ضرر نیست

v      داروهای تجویز شده برای کاهش وزن عوارض جانبی گسترده ایی را بدنبال دارند

 

 

 

 

 

 

 

[ پنجشنبه هفدهم اسفند 1391 ] [ 23:24 ] [ M.kazemian ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امیدوارم همیشه سربلند و موفق باشید.
امکانات وب

صدایاب

نیت کنید و اشاره فرمایید

Online User